Laboratorinės medicinos biologija (anglų k. - Biology of Laboratory Medicine)
Institucijos, teikiančios šią programą
Programos panašiais pavadinimais
Programos teikiančios tas pačias kvalifikacijas
Aprašymo santrauka
Studijų programos tikslas(-ai):
Ugdyti kritiškai ir šiuolaikiškai mąstančią, moksline ir profesine kompetencija laboratorinės medicinos biologijos srityje pasižyminčią asmenybę, gebančią spręsti tarpkryptines, tarpsritines problemas ir efektyviai dirbti komandoje, esant aplinkybėms, kai stokojama išsamios informacijos darbui vykdyti, apibendrinti ir suprantamai pateikti mokslinę ir profesinę laboratorinės medicinos biologijos srities informaciją įvairaus išsilavinimo suinteresuotiems asmenims; Parengti medicinos biologijos specialistą, sveikatos mokslų magistrą, gebantį taikyti įgytas žinias, gebėjimus ir įgūdžius klinikinės laboratorinės diagnostikos praktinėje srityje (verstis medicinos biologo praktika asmens sveikatos priežiūros įstaigose, turinčiose licenciją teikti laboratorinės diagnostikos paslaugas) bei mokslo, mokymo ir taikomosios veiklos srityse.
Studijų rezultatai:
1. Žinios, jų taikymas
1.1 geba demonstruoti biomedicinos mokslų (fiziologijos, genetikos, biochemijos, citologijos ir kt.) žinias, leidžiančias suvokti ląstelės sandaros, organizmų, organų ir organų sistemų funkcionavimo, jų tarpusavio ryšių ir funkcijų reguliavimo mechanizmų bei dėsningumų molekuliniame lygmenyje principus, geba šiomis žiniomis naudotis atlikdamas laboratorinius diagnostinius tyrimus ir taikyti juos esant nestandartinėms aplinkybėms; 1.2 geba apibūdinti laboratorinius diagnostinius tyrimų metodus, paaiškinti jų rezultatų analizės metodus, tyrimams reikalingas indikacijas ir principus, privalumus ir trūkumus, geba šias žinias taikyti modifikuojant esamus ar kuriant naujus tyrimų metodus; 1.3 geba apibūdinti procesų prieš laboratorinius diagnostinius tyrimus, tyrimo procesų, procesų po tyrimo įtaką laboratorinių diagnostinių tyrimų kokybei, žino aplinkos veiksnių ir vaistinių preparatų veikimo principus ir jų įtaką laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatams; 1.4 geba demonstruoti žinias apie diagnostinių tyrimų laboratorijos vadybos ir veiklos kokybės užtikrinimo principus; 1.5 geba apibūdinti kenksmingus veiksnius ir medžiagas, galinčius sukelti sveikatos sutrikimus, paaiškinti jų veikimo principus; 1.6 geba paaiškinti su darbo specifika ir kompetencija susijusių darbo vietų racionalaus įrengimo principus.
2. Gebėjimai vykdyti tyrimus
2.1 geba kurti, diegti, prižiūrėti, gerinti atskirus ir grupinius laboratorinius diagnostinius procesus, taikyti ir tobulinti ir laboratorinių diagnostinių tyrimų kokybės vadybos sistemą; 2.2 geba parinkti, įdiegti ir naudoti tyrimo metodus, laboratorines ir informacines priemones (prietaisus), atlikti jų patikrą ir vertinti jų tinkamumą naudojimui; 2.3 geba tinkamai ir patikimai atlikti ir adaptuoti laboratorinius diagnostinius tyrimus pagal patvirtintas diagnostines procedūras, taikomuosius ir teorinius skaičiavimų tyrimus laikantis darbo organizavimo laike principų ir bioetikos kintančių reikalavimų; 2.4 geba taikyti informacines technologijas ir įrangą, naudojamas biomedicinoje, žino jų taikymo būdus ir geba jomis naudotis atliekant laboratorinius diagnostinius tyrimus; 2.5 geba vertinti ir interpretuoti gautų laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatus, atsižvelgiant į tyrimų srities specifiką, atlikti duomenų analitiką ar, esant poreikiui, atlikti skaičiavimus įvairiose atvirose (moderniose didelio našumo) skaičiavimo platformose. 2.6 geba taikyti praktikoje biomedicininės statistikos metodus.
3. Specialieji gebėjimai
3.1 geba taikyti praktikoje laboratorinės dokumentacijos (projektų rengimo, laboratorinių žurnalų, prietaisų valdymo ir pan.) rengimo, tvarkymo ir apskaitos reikalavimus; 3.2 geba analizuoti ir taikyti praktikoje LR galiojančių asmens sveikatos draudimo bei asmens sveikatos teisės, medicininės etikos ir deontologijos reikalavimus; 3.3 geba organizuoti ir atlikti laboratorinių tyrimų vidaus kokybės kontrolę, dalyvavimą tarplaboratorinėse palyginamosiose programose, vertinti jų rezultatus, nustatyti neatitiktis, atlikti korekcinius ir prevencinius veiksmus; 3.4 geba parinkti tyrimų metodus ir įrangą laboratoriniams diagnostiniams tyrimams atlikti, geba atlikti bei diegti rankinius ir instrumentinius laboratorinius diagnostinius tyrimus esant nestandartinėms aplinkybėms; 3.5 geba vertinti ir interpretuoti laboratorinių diagnostinių tyrimų rezultatus, atsižvelgiant į tyrimą įtakojančius veiksnius ir tyrimų srities specifiką; 3.6 geba konsultuoti biomedicininiuose ir diagnostiniuose tyrimuose dalyvaujančius asmenis, tyrimus užsakiusius specialistus, parenkant konkrečiu atveju tinkamiausius laboratorinius tyrimus, siekiant, kad būtų atlikti tinkami tyrimai, laiku ir kokybiškai, atsižvelgiant ne tik į technines analitines, bet ir į klinikines/medicinines aplinkybes; 3.7 geba analizuoti atliekamų laboratorinių diagnostinių tyrimų ir procesų ekonominį pagrįstumą; 3.8 geba naudoti laboratorinių diagnostinių tyrimų atlikimo, analizės ir valdymo principus ir ypatumus, tyrimų rezultatų duomenų apdorojimo ir programavimo principus; 3.9 geba naudoti bioinformatikos ir biostatistikos metodus tyrimų rezultatų apdorojimui; 3.10 geba organizuoti laboratorinių diagnostinių tyrimų laboratorijos/padalinio veiklą, laikantis galiojančių norminių aktų reikalavimų.
4. Socialiniai gebėjimai ir asmeniniai gebėjimai
4.1 geba profesionaliai ir suprantamai bendrauti ir pateikti biomedicinos mokslo specialiąsias žinias vykdant edukacinį darbą ir neformalųjį švietimą; 4.2 geba dirbti savarankiškai ir komandoje ir siekti bendrų tikslų atliekant užduotis, geba organizuoti tarpdalykinės komandos darbą, generuoti idėjas, integruoti žinias ir gebėjimus; 4.3 geba rengti mokslines publikacijas ir skaityti pranešimus biomedicinos mokslo temomis pagal savo specializaciją; 4.4 geba kritiškai atrinkti, analizuoti ir taikyti informaciją apie įvairiose biomedicinos mokslo srityse vykstančią technologinę pažangą; 4.5 geba abstrakčiai mąstyti, analizuoti ir apibendrinti mokslinę informaciją, apibendrinti ir pateikti analizės rezultatus; 4.6 geba reaguoti į kintančią situaciją – ieškoti, analizuoti ir kritiškai vertinti informaciją apie laboratorinių diagnostinių tyrimų technologijas, naudojamas įvairaus profilio diagnostiniams tyrimams atlikti; 4.7 geba įvertinti savo žinių ir patirties ribas, pasirinkti tobulinimosi kryptį ir kelti savo kvalifikaciją savarankiškai; 4.8 geba savarankiškai priimti sprendimus ir moralinę atsakomybę už savo veiksmus/darbo rezultatus.
Mokymo ir mokymosi veiklos:
Programoje yra taikomi šie mokymosi metodai: darbas grupėse, individualus darbas, diskusija, seminaras, praktiniai darbai, pristatymai, tradicinė paskaita, interaktyvi paskaita, demonstravimas, konsultacija, klaidų analizė ir kt.
Studijų rezultatų vertinimo būdai:
Studentų pasiekimų vertinimas tiesiogiai siejamas su
studijų rezultatais. Pasiekimams vertinti taikomas kaupiamasis vertinimas, apimantis kaupiamąją ir egzamino dalis. Kaupiamoji dalis sudaro ne mažiau nei 50% galutinio įverčio, apima testų, pateikčių rengimo bei pristatymo ir praktikos įverčius. Skirtingų dalykų/modulių sumuojamojo vertinimo sandara šiek tiek skiriasi, atsižvelgiant į dalyko specifiką. Vertinimo tvarka studentams pristatoma kiekvieno dalyko/modulio apraše, studijų informacinėje sistemoje. Programos pabaigoje laikomas baigiamasis egzaminas, ginamas magistro darbas.
Sandara:
Studijų dalykai (moduliai), praktika:
Kiekvieno dalyko apimtyje yra teorinių žinių ir praktinių įgūdžių dalys. Dalykai/moduliai: Klinikinės laboratorijos darbo organizavimo bendrieji principai, klinikinė biochemija ir laboratorinė diagnostika; Vidaus ligų ir klinikinių tyrimų pagrindai, etika ir medicinos teisė; Bendrieji klinikiniai tyrimai ir laboratorinė diagnostika; Klinikinė laboratorinė hematologija ir imunohematologija; Kraujo krešėjimo sistemos sutrikimų laboratorinė diagnostika; Patologinė anatomija ir citopatologija; Klinikinė mikrobiologija ir virusologija; Laboratorinė diagnostinė imunologija; Vėžio biologija ir molekuliniai genetiniai tyrimo metodai; Bendroji biochemija; Fundamentinė epidemiologija ir duomenų analizės metodai; Žmogaus fiziologija; Transplantacinė imunologija; Medicinos mikrobiologija ir virusologija; Infekcinių ligų serologinė ir molekulinė diagnostika; Mokslo tiriamasis darbas.
Specializacijos: -
Studento pasirinkimai:
Universitetiniai pasirenkamieji ir specialybės pasirenkamieji dalykai 1-3 semestre. Studentai gali savo nuožiūra pasirinkti dalykus iš siūlomų dalykų sąrašo, gali pasirinkti baigiamojo darbo temą bei jo atlikimo vietą, gali pasirinkti papildomas praktikas ir taip individualizuotuoti savo studijas.
Studijų programos skiriamieji bruožai:
Programa pagrįsta glaudžia teorinių studijų ir praktinio darbo integracija. Didelis dėmesys skiriamas mokslinio darbo vykdymui (pradedama nuo pirmo semestro ir tęsiama per visą studijų trukmę), susijusių kompetencijų lavinimui. Studijų programa daugiadisciplininio (polivalentinio) pobūdžio ir sudaryta taip, kad apimtų visas svarbiausias laboratorinės diagnostikos sritis, o tai programos absolventams įsidarbinant suteikia galimybes pasirinkti norimą laboratorinės medicinos sritį. Vykdomas nuolatinis ir dinamiškas programos tobulinimas, atsižvelgiant į aktualius mokslo ir praktikos pasiekimus.
Profesinės veiklos ir tolesnių studijų galimybės:
Profesinės veiklos galimybės:
Medicinos biologo profesinė veikla medicinos (klinikinėse ar asmens sveikatos priežiūros įstaigų) ir ne medicinos (mokslo, mokymo ir pramonės) laboratorijose.
Tolesnių studijų galimybės:
Absolventai galės tęsti studijas gamtos mokslų srities doktorantūros studijose.