Kalba ir dirbtinio intelekto valdymas (anglų k. - Language and Artificial Intelligence Management)
Institucijos, teikiančios šią programą
Programos panašiais pavadinimais
Programos teikiančios tas pačias kvalifikacijas
Aprašymo santrauka
Bendras apibūdinimas:
Studijų programos tikslas (-ai):
Parengti analitiškai, kritiškai bei kūrybiškai mąstančius (anglų) kalbos profesionalus ir generatyvinio dirbtinio intelekto (DI) užklausų (prompts) valdymo inžinierius, gebančius sėkmingai taikyti kalbos ir DI žinias įvairiose srityse (mokslo tyrimuose, saugume, politikoje, medijose ir t. t.) bei kurti prasmingą ir efektyvų bendravimą tarp žmogaus ir mašinos, naudojant specifines užklausas, padedančias DI suprasti ir atlikti norimas užduotis.
Studijų rezultatai:
1. Žinios ir jų taikymas
1.1 Geba suvokti ir apibūdinti kalbą kaip nuolat kintantį fenomeną.
1.2. Išmano ir geba tinkamai vartoti ir paaiškinti pagrindines kalbotyros sąvokas ir terminus, žino ir geba apibūdinti pagrindines kalbotyros kryptis.
1.3. Geba suprasti, apibūdinti, analizuoti ir vertinti natūralios ir DI generuotos kalbos reiškinius (ir / ar tekstus) įvairiais lygmenimis (fonetiniu, fonologiniu, morfologiniu, sintaksiniu, semantiniu, pragmatiniu, kt.), vartodamas tinkamą terminiją, remdamasis skirtingomis lingvistikos teorijomis, taikydamas tinkamus metodus.
1.4. Turi žinių apie pagrindines programavimo kalbas ir įrankius, geba suprasti ir paaiškinti DI sistemų kūrimo procesą (nuo duomenų rinkimo ir apdorojimo iki modelių mokymo ir vertinimo), generatyvinio DI technologijas, modelius ir algoritmus, taip pat geba juos taikyti praktikoje, kurdami ar tobulindami DI sistemas.
1.5. Yra įvaldęs pažangias mašininio mokymosi technologijas ir algoritmus, įgijęs gebėjimų užtikrinti efektyvią sąveiką tarp kompiuterio ir žmogaus kalbos, naudodamas natūralios kalbos apdorojimo (NKA) metodus.
1.6. Turi žinių kaip kurti, vertinti ir bendrinti turinį internete, išmano skaitmeninių technologijų poveikį ir rizikas bei galimybes visuomenei ir kultūrai; žino, kaip vertinti skaitmeninę informaciją ir kaip atskirti melagingą turinį.
2. Gebėjimai vykdyti tyrimus
2.1. Geba įžvelgti ir įvardinti lingvistinio (tarpdalykinio) tyrimo problemą, parinkti tinkamą empirinę medžiagą, tyrimo metodus ir bibliografinius šaltinius, formuluoti hipotezes ir tyrimo klausimus.
2.2. Geba analizuoti ir sisteminti medžiagą iš įvairių šaltinių, naudodamasis šiuolaikinėmis informacinėmis technologijomis, moderniais duomenynais, kalbos tyrimo įrankiais, DI platformomis, aktualiais literatūros tekstų leidimais, bibliotekos ištekliais ir kt.
2.3. Geba savarankiškai atlikti lingvistinį (tarpdalykinį) empirinį tyrimą, taikydamas tinkamas teorines ir metodologines prieigas; nuosekliai analizuoti ir interpretuoti, aprašyti natūralios kalbos ir DI kalbos duomenis, apibendrinti tyrimo rezultatus, aiškiai suformuluoti išvadas.
2.4. Geba viešai pristatyti atliktą tyrimą, argumentuotai ginant savo nuomonę.
3. Specialieji gebėjimai
3.1. Geba sklandžiai reikšti mintis anglų kalba (C1 lygiu), atsižvelgdamas ir kritiškai įvertindamas komunikacinę intenciją, adresatą, socialinį, kultūrinį kontekstą ir kt.
3.2. Geba kurti ir / ar redaguoti įvairaus žanro bei pobūdžio rašytinius, sakytinius ir multimodalius tekstus, atsižvelgdamas į kultūrinį, socialinį, stilistinį ir kt. kontekstą.
3.3. Geba identifikuoti, analizuoti ir vertinti problemas, susijusias su DI generuojamo turinio kokybe ar atitikimu bei kurti veiksmingas užklausų strategijas, leidžiančias vadovauti DI sprendimams ir skatinančias generuoti tikslinius (išvengiant klaidų ir netikslumų) rezultatus, atitinkančius naudotojų poreikius.
3.4. Išmanydamas natūraliosios kalbos subtilybes, geba taikyti anglų kalbos fonetikos, morfologijos, sintaksės ir leksikos žinias praktikoje, atpažįstant DI generuotą melagingą ar neetišką turinį, identifikuojant socialinės inžinerijos psichologinio manipuliavimo atvejus.
3.5. Geba analizuoti ir tvarkyti duomenis, naudojamus DI mokymui, taip pat naudojant kalbą modeliuoti ir vertinti DI sistemas, siekiant užtikrinti jų efektyvumą ir tinkamumą.
4. Universiteto bendrosios kompetencijos
Bendradarbiavimas:
4.1. Geba formuluoti bendrą veiklos tikslą, peržengiantį vienos krypties ar pasaulėvaizdžio ribas, pagarbiai bendradarbiauti ir dalintis lyderyste.
Atsakingumas:
4.2. Geba planuoti ir racionaliai išnaudoti laiko, priemonių ir kt. išteklius, organizuodamas savo mokymąsi ir darbą, ir prisiima asmeninę atsakomybę už laiko, priemonių ir kt. išteklių valdymo sprendimus.
4.3. Geba prisiimti moralinę atsakomybę už savo veiklos rezultatus ir jų poveikį visuomenei.
Tarpkultūriškumas:
4.4. Geba palaikyti santykius su skirtingų kultūrų žmonėmis, rodyti pagarbą ir empatiją sprendžiant konfliktus, aiškiai reikšti savo mintis bei suprasti kitų žmonių komunikaciją, atsižvelgiant į kultūrinius skirtumus.
Problemų sprendimas:
4.5. Geba sisteminti ir kritiškai vertinti informaciją, argumentuotai samprotauti, identifikuoti ir individualiai ir komandoje su skirtingų sričių specialistais spręsti teorines ir praktines savo srities problemas.
Atvirumas pokyčiams:
4.6. Geba analizuoti idėjas ir konceptus, taikydamas netradicinius, inovatyvius (arba adaptuodamas jau žinomus) metodus, suprasdamas dalykinės srities dinamiką, vykstančių sisteminių pokyčių vertę.
4.7. Geba kūrybiškai mąstyti ir eksperimentuoti su naujais užklausų formatais, frazėmis ir konceptais, siekiant optimizuoti DI veikimą.
5. Kiti socialiniai ir asmeniniai gebėjimai
5.1. Išmano etikos ir teisinius principus, susijusius su DI technologijų naudojimu, ypač kalbos generavimo ir apdorojimo srityje, bei galimus DI naudojimo pavojus, remiasi šiais principais akademinėje ir profesinėje veikloje, prisiima atsakomybę už savo veiksmus.
5.2. Suvokia mokymosi visą gyvenimą vertę karjeros sėkmei, asmenybės saviugdai ir visuomenės gerovės kūrimui.
Mokymo ir mokymosi veiklos:
Studijų metu pasitelkiami tradiciniai dėstymo metodai (tradicinės teorinės paskaitos), aktyvaus mokymo(si) metodai (probleminis dėstymas, neformalus kolegų darbo vertinimas, refleksija, atvejų analizė, diskusijos, DI asistento kūrimas, apibendrinimas, algoritmų ar programų rengimas, sistemos prototipo projektavimas, vaidmenų žaidimai ir t.t.), interaktyvūs mokymo(si) metodai, tiriamieji metodai (nedidelės apimties rašto darbas, tiriamasis darbas okulografijos laboratorijoje), projektais grįstas mokymo(si) metodas. Pagal poreikį naudojamos IT programos ir įrankiai. Svarbią studijų dalį sudaro studentų savarankiškas darbas, kai studijuojama literatūra, renkama ir sisteminama informacija, atliekamos individualios ir grupinės praktinės užduotys, rengiami pristatymai, ruošiamasi atsiskaitymams ir gynimams ir kt.
Studijų rezultatų vertinimo būdai:
Vertinant studijų dalykų (modulių) rezultatus, taikomas kaupiamasis balas. Pagrindiniai studijų vertinimo metodai: testai (uždarieji ir atvirieji, teoriniai ir praktiniai klausimai), kontroliniai darbai, pristatymai ir jų gynimai, komandiniai (kūrybiniai) projektai ir jų pristatymai, tiriamieji rašto darbai ir jų pristatymai/gynimai, laboratorinės užduotys, individualiai ar grupėje atliktų praktinių užduočių vertinimas ir kt. Daugumos studijų dalykų baigiamojo vertinimo forma – egzaminas.
Sandara:
Studijų dalykai (moduliai), praktika:
Lingvistikos krypties studijų dalykai: Kalbotyros įvadas, Anglų kalbos fonetika, morfologija, sintaksė, leksikologija, stilistika, Semantika, Pragmatika, Akademinis rašymas, Argumentacija, Sociolingvistika, Kūrybinė lingvistika, Tekstynų lingvistika, Kognityvinė lingvistika, Neurolingvistika.
Integruotos informacijos sistemų krypties dalykai: Informacinių technologijų pagrindai, Technologijos ir skaitmeninė visuomenė, Dirbtinio intelekto pagrindai, Žmogaus ir roboto sąveika: užklausos ir informacinės sistemos valdymas, Duomenų gavyba ir užklausų (prompts) konstravimas, Technologijos informacijos pateikimui internete, Praktinis „No Code“ programavimas, Natūraliosios kalbos apdorojimas (NKA) ir neuroniniai tinklai.
Tarpkryptiniai dalykai: Eksperimentinė lingvistika, Socialinių tinklų diskurso analizė, DI platformos ir įrankiai: kūrybiniai projektai.
Programoje numatyti kitos krypties dalykai: DI etika ir teisė, Logika.
Profesinė praktika ir Bakalauro baigiamasis darbas priskiriami Lingvistikos krypties studijų dalykams.
Specializacijos:
-
Studento pasirinkimai:
Pasirenkamieji dalykai: Psicholingvistika, Multimodalinė komunikacija, Profesinio diskurso analizė, Kalbos suvokimas, sistema ir struktūra, DI ir technologijos: objektinio programavimo įvadas, DI asistentai ir technologijos, Praktinis DI programavimas, Gilusis mokymasis, DI: programavimas ir įrankiai mašininiam mokymuisi, DI ir ML platformos, DI informacijos ir privatumo saugumo principai, Skaitmeninio meno kryptys ir kultūra, DI kūrybiškumas ir inovacijos.
Individualiųjų studijų dalykai. 2 ir 4–7 semestruose studentas galės individualizuoti savo studijas 30 kreditų apimtyje ir laisvai rinktis iš filosofijos, psichologijos, IT, filologijos kultūros studijų ar kt. krypčių modulių.
Studijų programos skiriamieji bruožai:
Programa vykdoma anglų kalba ir skirta Lietuvos ir kitų šalių piliečiams, besidomintiems (anglų) kalbos lingvistika bei DI taikymu.
Programa rengia (anglų) kalbos profesionalus ir generatyvinio dirbtinio intelekto (DI) užklausų (prompts) valdymo inžinierius.
Profesinės veiklos ir tolesnių studijų galimybės:
Profesinės veiklos galimybės:
Studijų programa paruoš darbo rinkoje konkurencingus (anglų) kalbos specialistus ir generatyvinio dirbtinio intelekto (GenDI) užklausų (prompts) valdymo inžinierius. Absolventai gebės sėkmingai taikyti kalbos ir dirbtinio intelekto žinias įvairiose srityse: mokslo tyrimuose, saugume, politikoje, medijose, anglų kalbos mokyme (kalbų kursuose) ir t.t. Turėdami (anglų k.) lingvistikos ir DI veikimo bei taikymo žinių, gebėdami analitiškai, kūrybiškai dirbti, jie kurs prasmingą ir efektyvų bendravimą tarp žmogaus ir mašinos, naudojant specifines užklausas, padedančias GenDI suprasti ir atlikti norimas užduotis. Be to, jie galės atlikti mašininio mokymosi monitoringą, vykdyti komunikacijos socialiniuose tinkluose valdymą, taikydami įgytas kalbos žinias, vertinti ir validuoti generatyvinio modelio kuriamą turinį, būti DI asistentais, mokymosi asistentais.
Tolesnių studijų galimybės:
Galimybė tęsti studijas humanitarinių mokslų krypčių grupės ar informatikos mokslų krypčių grupės antrosios pakopos programos