Socialinis darbas (anglų k. - Social work)
Institucijos, teikiančios šią programą
Programos panašiais pavadinimais
Programos teikiančios tas pačias kvalifikacijas
Aprašymo santrauka
Bendras apibūdinimas:
Studijų programos tikslas (-ai):
Parengti socialinius darbuotojus, gebančius atsakingai veikti socialinio darbo lauke, taikyti inovatyvius socialinio darbo metodus, veikti tarpdisciplininėje komandoje ir prisidėti prie socialinės gerovės kūrimo.
Studijų rezultatai:
Žinios, jų taikymas: Išmano socialinio darbo teoriją ir metodus, socialinio darbo profesijos raidą šalyje, teorijas apie žmogaus elgesį ir jo kaitą, socialines problemas ir jų raišką socialinėje aplinkoje, profesinės etikos principus, taikomųjų tyrimų metodologiją, žmogaus teises ir socialinį teisingumą, nacionalinę socialinę politiką, socialinio darbo organizavimą, tarpprofesinį bendradarbiavimą, informacines, komunikacines ir pagalbą teikiančias technologijas bei darnios plėtros principus, šias žinias taiko nustatydamas socialinių paslaugų poreikį, teikdamas socialines paslaugas klientams ir atlikdamas taikomuosius tyrimus. Išmano socialinių, humanitarinių ir kitų mokslų teorijų pagrindus, juos taiko teikdamas socialines paslaugas klientams. Gebėjimai atlikti tyrimus: Atlieka į praktiką orientuotus socialinio darbo taikomuosius tyrimus, interpretuoja jų rezultatus konkrečių socialines paslaugas teikiančių institucijų veiklos, socialinės politikos kontekstuose. Taiko taikomųjų tyrimų rezultatus spręsdamas konkrečias socialines problemas, plėtodamas profesinę veiklą, diegdamas socialinio darbo inovacijas. Specialieji gebėjimai: Atpažįsta, analizuoja ir įvertina asmens, šeimos, grupės, bendruomenės (toliau – klientas) poreikius ir stiprybes, vadovaujasi norminiais teisės aktais ir institucijos dokumentais, ugdo asmens socialinius, higieninius ir darbinius įgūdžius, prognozuoja galimą socialinių problemų bendruomenėje atsiradimą, planuoja, teikia ir dokumentuoja socialines paslaugas, vertina jų poveikį klientui, taiko įvairius socialinio darbo metodus, kurdamas abipusio pasitikėjimo su klientu santykius, atstovaudamas klientų teisėms ir interesams, pasitelkdamas vidinius ir aplinkos išteklius, motyvuodamas ir įgalindamas klientą savipagalbai. Rengia ir įgyvendina pagalbos klientui planus, socialinius projektus institucijos, regiono ir šalies mastu, tinkamai paskirsto išteklius, vertina socialinių paslaugų ir programų veiksmingumą. Bendradarbiauja su įvairių institucijų atstovais, organizuodamas ir teikdamas socialines paslaugas, siekdamas įgalinti klientus, tokiu būdu prisideda prie socialinės gerovės. Analizuoja ir paaiškina socialinės politikos įtaką žmogaus teisių įtvirtinimui, socialinės atskirties mažinimui. Praktinėje veikloje vadovaujasi socialinio teisingumo, žmogaus teisių principais, socialinio darbo vertybėmis ir profesine etika, teikia įžvalgas jų įgyvendinimo tobulinimui. Socialiniai gebėjimai: Veiksmingai bendrauja ir bendradarbiauja su klientais, kolegomis, komandos nariais ir kitais specialistais, politikais, žiniasklaida, mokslininkais, vadovaujasi abipusės pagarbos, tarpusavio supratimo ir susitarimo principais, etikos normomis. Sklandžiai ir įtaigiai reiškia savo mintis žodžiu ir raštu, efektyviai komunikuoja profesinėje aplinkoje ir bendruomenėje lietuvių ir užsienio, gestų kalba.Diskutuoja aktualiais profesiniais klausimais, siekdamas plėtoti ir stiprinti socialinio darbo profesiją. Asmeniniai gebėjimai: Reflektuoja, analizuoja ir kritiškai vertina savo profesinę veiklą, suvokia mokymosi visą gyvenimą svarbą. Savarankiškai priima sprendimus, kai reikia veikti apibrėžtoje situacijoje, ir remiasi profesinėmis žiniomis. Renka ir sistemina informaciją iš nacionalinių ir tarptautinių informacijos šaltinių, naudojasi informacinėmis, komunikacinėmis bei pagalbą teikiančiomis technologijomis, atsakingai elgiasi su konfidencialia informacija. Rūpinasi savo asmenybės pažinimu bei tobulėjimu, tobulina profesinę kvalifikaciją, skleidžia gerąją patirtį, kuria socialinio darbo profesijos įvaizdį.
Mokymo ir mokymosi veiklos:
Mokymo ir mokymosi veiklos orientuotos į studentų asmeninių, socialinių, tiriamosios veiklos bei specialiųjų kompetencijų plėtotę, taikant pažintinius, žinių suvokimo, veikdinamuosius, savarankiškas studijas stimuliuojančius, tiriamojo pobūdžio ir savikontrolės metodus: interaktyvias/įtraukiančias paskaitas, praktikumus, kūrybines užduotis, seminarus, individualias ir darbo grupėmis užduotis, patirtinį mokymą(si), sąvokų, koncepcijų žemėlapių sudarymą, reflektavimo dienoraščius, esė rašymą, eksperimentinį situacinį mokymąsi, probleminį ir projektinį mokymą(si) ir kt., orientuotus į praktinių problemų analizės gebėjimų plėtotę, diskusiją, atvejų analizės metodą, studentų savarankišką darbą, refleksijas, paremtas pozityvios saviugdos ir profesinės savimonės lavinimu. Studentų savarankiškam darbui numatyti savarankiško darbo metodai ir užduotys bei konsultavimo(si) su dėstytoju valandos.
Studijų rezultatų vertinimo būdai:
Studijų rezultatų vertinimas yra studijų proceso dalis. Vertinimas atliekamas per visą semestrą ir egzaminų sesijos metu. Įgytos studentų žinios ir įgūdžiai vertinami dešimties balų sistema. Taikomas ir kaupiamasis vertinimas. Programos dalykų studijų rezultatai semestro metu įvertinami per tarpinius atsiskaitymus (apklausos raštu, esė, kontroliniai darbai, kūrybinės užduotys, projektai, patirties refleksijos, aplanko kaupimas ir kt.). Per semestrą gauti tarpinių atsiskaitymų įvertinimai sudaro galutinio įvertinimo dalį. Kiekvieno dalyko studijos baigiamos egzaminu arba studento savarankiškai atlikto darbo (projekto, praktinės veiklos vertinimo ir kt.) įvertinimu. Studento žinios ir gebėjimai egzaminų sesijos metu vertinami tik tada, kai per semestrą studentas įvykdo numatytas tarpines vertinimo užduotis. Galutinį įvertinimą (pažymį) sudaro tarpinių įvertinimų ir egzamino pažymiai. Jo sudėtis apskaičiuojama pagal proporcijas, numatytas dalyko apraše.
Sandara:
Studijų dalykai (moduliai), praktika:
Bendrieji koleginių studijų dalykai –Profesinė užsienio kalba (anglų, vokiečių, prancūzų), Akademinis rašymas ir profesijos mokslinė komunikacija, Filosofija socialiniame darbe; Studijų krypties dalykai – Studijų įvadas, Socialinio darbo teoriniai pagrindai, Bendroji ir raidos psichologija, Socialinė politika, Teisės pagrindai socialiniame darbe, Socialinio darbo metodai, Socialinės paslaugos, Socialinis darbas su asmenimis, turinčiais negalią, Socialinis darbas su asmeniu, Sociologijos pagrindai, Socialinė psichologija, Profesinė etika ir vertybės, Socialinis darbas su šeima, Kultūrinė įvairovė socialiniame darbe, Konsultavimas socialiniame darbe, Socialinis darbas su grupe, Žmogaus ir vaiko teisės, Socialinių tyrimų metodologija, Socialinis darbas bendruomenėje, Socialiniai projektai, Tarpinstitucinis bendradarbiavimas ir socialinė lyderystė, Socialinė kaita ir tvarus socialinis darbas, Krizių intervencijos, Skaitmeninės technologijos socialiniame darbe, Verslumas ir socialinės inovacijos. Supervizuojamosios praktikos – Pažintinė socialinio darbo praktika, Socialinio darbo su atveju praktika, Socialinio darbo su šeima praktika, Socialinio darbo bendruomenėje praktika, Savarankiška baigiamoji socialinio darbo praktika. Studijų programa baigiama Baigiamuoju darbu.
Specializacijos:
Darbas su kurčiųjų bendruomene – Kurčiųjų bendruomenė, Lietuvių gestų kalba, Socialinis darbas su klausos negalią turinčiais asmenimis, Specializacijos praktika; Darbas su pagyvenusio ir senyvo amžiaus žmonėmis – Gerontologija, Socialinė globa ir pagalba, Paliatyvi pagalba, Specializacijos praktika. Socialinis darbas bausmių vykdymo sistemoje – Teisės psichologija, Nuteistųjų socialinė atskirtis ir resocializacija, Bausmių vykdymo teisė, Specializacijos praktika. Socialinis darbas su jaunimu – Prevencinis socialinis darbas, Socialinio darbo su jaunimu sociokultūrinis kontekstas, Socialinis darbas su jaunimu, Specializacijos praktika.
Laisvai pasirenkamieji dalykai
Studijų programos skiriamieji bruožai:
Studijuojantieji turi galimybes alternatyviai rinktis studijų krypties dalykus (pasirenkami specializacijų moduliai) pagal juos dominančią sritį, klientų grupę ir pan.
Profesinės veiklos ir tolesnių studijų galimybės
Profesinės veiklos galimybės:
Absolventas galės dirbti socialiniu darbuotoju valstybinėse ir privačiose socialinės apsaugos, švietimo, sveikatos priežiūros, teisėsaugos institucijose - socialinės rūpybos skyriuose, vaiko teisių apsaugos tarnyboje, vaikų, žmonių su negalia, pagyvenusių ir senų žmonių dienos centruose, pensionatuose, šeimos namuose, vaikų globos namuose, socialinės globos namuose, ligoninėse, reabilitacijos skyriuose, mokyklose, įkalinimo įstaigose, įvairiose nevyriausybinėse organizacijose ar bendruomenėse ir kt.
Tolesnių studijų galimybės:
Absolventai studijas gali tęsti Lietuvos ir užsienio aukštosiose mokyklose pagal socialinių mokslų studijų srities socialinio darbo, edukologijos arba sociologijos krypčių studijų programas.